Nordkapp - tirsdag den 11.07.2006

Fra Rollag til Gudvangen

I dag: 284 km. Total: 1242 km.

Nogle havde sovet godt - andre ikke.

Vi forsøgte forskellige sammensætninger i de 2 dobbeltsenge og den ene seng. I nat var det Torbens tur til at sove sammen med Lasse, der er meget levende om natten. SÅ Torben var en af dem, der ikke havde sovet så godt!

Et morgenbad og så var det afsted. Vi havde talt om, at det jo var muligt at køre fra campingpladserne inden vi fik morgenmad. Det kunne vi handle på vejen og holde ind et sted og lave kaffe. I Veggli fyldte vi diesel på vognen og handlede frisk brød hos bageren. Vi fandt et supermarked med en stor parkeringsplads og her kunne vi både handle lidt ind og indtage morgenmaden.

Så var der ellers afgang på dagens tur. I første omgang gik det mod Geilo ad vej 40. En forholds lille vej med dårlig belægning og masser af sving. Så hastigheden kunne ikke være særlig stor. Vi fulgte blindt GPS'ens instrukser og nåede fint frem til dagens første destination Vøringsfossen, der ifølge bøgerne skulle være det mest berømte vandfald i Norge. Vejret var stadig ikke super. Det kostede 30 kr. at parkere ved vandfaldet.

Efter en omgang frokost på p-pladsen, tog vi forventningsfulde godt med regntøj på. Vejret skulle i hvertfald ikke slå os ud! Det var en lidt skuffende oplevelse... Der var ikke langt at gå fra P-pladsen ned til et udsigtspunkt, hvor vi kunne se ned på vandfaldet. Det var lidt svært at fotografere og få et indtryk af, hvor stort det i det hele taget var, når man står og kigger ned på det. Vi forsøgte adskillige vinkler og steder men jeg følte ikke, at vi havde det store held. Det regnede lidt, så vi gik tilbage til bilen, for at få en kop kaffe. Da vandet var sat over, klarede det fint op og solen begyndte at skinne. Jo vejret skifter hurtigt i bjergene. Jeg ville ikke lade chancen passere og skyndte mig hen til udsigtspunktet igen. Jo naturen er nu smukkere, når solen skinner på den! Så var der afgang mod Eidefjord og Brimnes, hvor vi skulle med færgen over til Brunei. Det var der ingen problemer med. Straks vi kom til færgestedet, var der en færge på vej ind og snart var vi på vej den lille tur over Eidefjorden. På den anden side af fjorden gik turen videre gennem tunneller og opad. Straks efter en lang tunnel, nåede vi et kryds. GPS'en nåede ikke at få fat i signalet, så vi valgte selv vejen - men det var desværre den forkerte. Det opdagede vi 10 km. senere, da vi nåede en færge, hvor GPS'en ville have, at vi skulle med. Det passede ikke ind i vores planer og vi opdagede fejlen - og vendte om. Ved Tvindefossen gjorde vi holdt. Her kunne vi komme helt tæt på vandfaldet og blive godt våde, hvis vi ville. Det regnede ind imellem, så vi blev lidt våde alligevel.

Da vi havde holdt pause, var der afgang med lidt dramatik. Vi kørte ud af en lille vej, for at komme ud på den store vej. Det viste sig dog, at vi ikke kunne komme ud på den store vej, så vi måtte vende om. Det var der bare ikke plads til. Torben bakkede og fandt et sted, hvor der var plads til at vende. Desværre kørte vi fast i en lille rende i græsset, så alle måtte ud, for at bilen blev lettere. Det virkede som om bagenden sad fast, så vi diskuterede om det var smartest at køre frem eller tilbage. Torben valgte fremad og snart var vi på vejen igen uden der var sket noget med autocamperen.

Målet i dag var Flåm-banen men vi vidste ikke, om vi kunne nå dertil indenfor rimelig tid. Sidst på eftermiddagen nåede vi en campingplads ca. 20 km. fra Flåm. Det var godt for i dag. Det havde været en forholdsvis lang tur i dag, selv om vi kun havde kørt ca. 300 km. Vi havde egentlig satset på at køre 400 km. i gennemsnit pr. dag, men det var åbenbart svært, når vejene bugter sig ind og ud, op og ned - er smalle og med dårlig belægning. Men pyt. Det havde været en oplevelsesrig dag med masser af flot udsigt.

På Vang Camping var der en ældre herre, der tog imod. Han gav os kun lov til at campere på grus, da hans græsområder var for bløde. Vejret var ikke så godt i øjeblikket, måtte han erkende. Det småregnede stadig.

Vang Camping lå i et flot område omkranset af meget høje bjerge. Hele vejen rundt faldt mange vandfald flere hundrede meter ned. Lasse havde proklameret, at han ville lave mad i dag. Den stod på kylling og pasta. Det smagte ganske super. Aftensmaden var indtaget noget tidligere end i går, så der var også lidt energi efter maden.

Vi havde et håb om at kunne nå Flåm banen tidligt dagen efter.